Tuesday 29 June 2010

Hubungan baik dengan pelanggan seperti FIFA dan COCA - COLA.


Menjaga hubungan baik dengan pelanggan adalah satu cara sesuatu perniagaan itu bertahan dengan lama.Salah satu contoh ialah FIFA dan COCA COLA.Sejak 1978, Coca-Cola ialah penaja utama untuk FIFA dan telah menaja setiap Piala Dunia FIFA dan pertandingan FIFA yang lain. Sebenarnya, salah satu daripada piala pertandingan: Kejohanan Belia Dunia FIFA dari Tunisia pada tahun 1977 hingga Malaysia pada tahun 1997 telah digelarkan "FIFA - Piala Coca Cola". Tambahan pula, Coca-Cola juga menaja Coca-Cola 600 untuk siri perlumbaan automobil, Piala Nextel NASCAR Nextel Cup, di Litar Lumba Motor Lowe, Carolina Utara.


Coca-Cola mempunyai sejarah hubungan pemasaran sukan yang panjang. Sejak permulaannya, syarikat itu telah menaja bukan sahaja Besbol Liga Utama (Major League Baseball), Liga Bola Sepak Nasional (National Football League), Persatuan Bola Keranjang Nasional (National Basketball Association) dan Liga Hoki Nasional (National Hockey League), mahupun banyak pasukan dalam liga-liga ini. Syarikat itu juga telah lama menaja Liga Bola Sepak Australia (Australian Football League), dan pada suatu masa, memegang hak-hak penamaan untuk Musim Perdananya. Tiap-tiap tahun, Coca-Cola juga menaja permainan ujian Bola Sepak Peraturan Antarabangsa antara Australia dan Ireland.



Saturday 12 June 2010

Perniagaan bermusim.........


Perniagaan bermusim adalah perniagaan yang di jalan apabila sesuatu musim sedang berlangsung. Perniagaan ini adalah seperti musim buah-buahan, musim cuti sekolah, musim hujan , hariraya dan sebagainya. Contoh paling dekat ialah musim World Cup 2010. Berbagai barangan seperti jersi , bola, kasut dan barang yang berkaitan dengan World cup  di jual samada yang asli atau tiruan. Perniagaan jenis ini memang menguntungkan , jangan terkejut perniagaan memperolehi keuntungan sehingga 500 kali ganda tetapi apabila musim telah habis maka berkuranganlah untung tersebut. Perniagaan ini juga dilakukan secara sambilan ataupun part time. Terus terang saya katakan orang melayu banyak melakukan perniagaan ini berbandingkan dengan bangsa lain. Kepada sesiapa yang bercadang untuk memulakan perniagaan ini, cepat rebut peluang sebelum anda ketinggalan...........

Tuesday 4 May 2010

Berani menghadpai risiko

" Bak kata pepatah kalau tak nak dilambung ombak jangan berumah di tepi pantai ".

Setiap perniagaan di dunia ini mempunyai risiko, tidak kira besar atau kecil. Sebagai seorang ahli perniagaan , kita seharus bersedia menghadapi kemungkinan yang akan diterima. Bukan sahaja persediaan dari segi kewangan, mental dan fizikal harus kuat pada setiap ahli perniagaan. Ini adalah kerana menceburi perniagaan umpama  "berperang ".

Ramai diantara kita takut untuk berniaga adalah kerana takut menghadapi risiko. Kadangkala risiko yang dihadapi dalam perniagaan membuat seseorang jatuh terduduk. Ini memang berlaku pada saya. Untuk bangun dari kegagalan memgambil masa yang agak lama.

Kepada sesiapa yang baru menceburi bidang perniagaan bersedia unttuk menghadapi sebarang kemungkinan. Hadapi dengan tabah, positif kan diri anda.

Tuesday 27 April 2010

Kenapa ada musuh dalam perniagaan ?

Kenapa ada musuh dalam perniagaan ? Perkara ini sememangnya berlaku dalam kehidupan saya, banyak kabar angin yang ingin merosakkan perniagaan saya. Lebih tepat sekali adalah cemburu melihat kejayaan perniagaan saya semakin maju. Bagi saya perniagaan adalah satu kerja yang murni kenapa mesti ada musuh, bagi saya tiada musuh dalam perniagaan tetapi pesaing adalah.



Dahulu saya ada seorang rakan sememang baik dalam hal-hal seharian. Kami sering bertanya tentang perniagaan dan saya sering memberi tunjuk ajar tentang perniagaan, ini adalah kerana saya terdahulu menceburi perniagaan berbandingkan sahabat saya itu.Niat saya sememangnya baik kerana ingin sama-sama berjaya dalam perniagaan memandang perniagaan yang kami ceburi dipelopori oleh bangsa lain.

Betul kata orang " melayu tak suka tengok melayu senang " dalam diam dia ingin saya jatuh dalam perniagaan tetapi rezeki di tangan tuhan. Apa yang sahabat saya lakukan saya sudah bersedia dari awal. Saya tahu apa yang dia buat sekarang kerana skop perniagaan kami orang melayu terlalu kecil.

Kepada mereka yang baru atau lama dalam perniagaan lupakanlah sikap hasad dengki kerana sikap ini akan makan diri sendiri. Bersainglah secara bijak.................

Friday 16 April 2010

Perniagaan Untuk semua(bos,staff dan sesiapa yang berkenaan)

Kejayaan sesebuah perniagaan itu adalah hasil dari semua yang terlibat.Ini termasuk director, pekerja dan pelanggan.Mana mungkin sesebuah perniagaan ini yang berjaya, merupakan hasil seorang director atau seorang boss. Bagi saya perniaagaan yang mampu bertahan adalah hasil titik peluh bersama.

Sebab itu lah diadakan bonus tahunan dan kenaikkan gaji. Ini merupakan tanda terima kasih majikan kepada pekerja. Tanpa perkerja yang dedikasi sesuatu perniagaan itu tidak mampu bertahan dan tanpa majikan yang perihatin akan kehilangan perkerja yang setia.

Dua-dua perkara diatas adalah saling berkait rapat dalam urusan perniagaan.Ada juga para majikan yang lupa tentang perkara ini.Bagi mereka satu pergi sepuluh akan datang menyembah. Kepada para majikan hargailah pekerja anda dan kepada pekerja berkerjalah dengan bersungguh-sungguh untuk meningkat produktivi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...